Formace Queen vznikla z vysokoškolské skupiny Smile - Brian May, Roger Taylor a Tim Staffell, měla několik vystoupení a vydala singl Earth/Step On Me, který propadl. Po rozchodu skupiny přesvědčil Staffell spolubydlícího Freddieho Bulsaru, aby se přidal k Mayovi a Taylorovi. O pár měsíců přišel John Deacon.

Skupina mezi intenzivními zkouškami vystupovala v Imperial Colloge a tehdy Mercury zavedl image "saténu a hedvábí". Po lukrativní smlouvě s EMI následoval debutový singl Keep Yourself Alive, který propadl. Měsíc před jeho vydáním nahrál Mercury pod pseudonymem Larry Lurex, dnes vzácnou, verzi I Can Hear Music od Beach Boys.

První album Queen ukázalo, že skupina chytře dokázala skloubit glam rock 70. let se stylem Led Zeppelin z konce 60. let. Díky promyšlené kampani EMI se skupině podařilo na začátku roku 1974 uspět v žebříčcích se skladbou Seven Seas Of Rhye. Ke konci roku vyšla dvě další alba Queen II a Sheer Heart Attack. Následovala chvála od části rockové kritiky za agresivní rock a geniální aranžmá producenta Roye Thomase Bakera. Úspěch pátého singlu Killer Queen vynesl Queen na záviděníhodnou pozici, když získali jak fanoušky Top 20, tak příznivce heavy metalu.

Větší část roku strávili přípravou alba A Night At The Opera, jednoho z nejextravagantnějších a nejdražších alb historie. Ústřední singl Bohemian Rhapsody s dokonale kýčovitým textem svou propracovanou produkcí brilantně zvýraznil vícehlas skupiny, práci kytaristů a Mercuryho falzetový zpěv. Tento vánoční singl vydržel na vrcholu 9 týdnů - nejdelší období od dob Diany (1957) Paula Anky. Od toho okamžiku byli Queen etablováni v elitních výšinách rockového byznysu.

Úspěch Bohemian Rhapsody povzbudil skupinu k ještě propracovanějším a grandióznějším projektům zcela protikladným heavymetalovému stylu prvních nahrávek. Zjevně odhodláni neupadnout v zapomnění jako rockoví pohrobci glam rocku 70. let začali Queen měnit styl image s každou další nahrávkou. Svědčí o tom jak discem a funkem ovlivněná Another One Bites The Dust, tak rock 'n' rollová skladba ve stylu 50. let Crazy Little Thing Called Love z konce 70. let (obě dvě # 1 v USA). Krátce předtím kapela zabodovala hymnickou písní We Are The Champions, kterou převzali sportovní fanoušci (i politici) na celém světě.

Vyrovnaná řada jejich hitů 80. let, z nichž se Flash (z hudby k filmu Flash Gordon), Radio Ga Ga a I Want To Break Free stala popovou klasikou, ještě zvýšila jejich význam. Členové začali také se sólovými projekty. Taylor nahrál album Fun In Space, May spolupracoval s Eddiem Van Halenem na projektu Star Fleet Project, Mercury přispěl na soundtracku k filmu Metropolis skladbou Love Kills a nahrál singl I Was Born To Love You, který se umístil v britském Top 20, zatímco Deacon založil The Immortals, kteří hudebně přispěli k filmu Biggles skladbou No Turning Back.

Na začátku 80. let se Queen stali králi stadiónů, později na koncertu v Sao Paulo (přes 130 000 diváků) zlomilo rekord v návštěvnosti. Jejich dominantní vystoupení na Live Aid v roce 1985 je považováno za skvost mezi koncerty. Po evropském turné v roce 1986 se na krátko rozešli. Taylor založil The Cross a podepsal smlouvu s firmou Virgin pro album Shove It, z něhož singl Cowboys And Indians prošel žebříčky. Mercury nahrál vášnivou verzi klasiky The Great Pretender od skupiny Patters a natočil duet s operní zpěvačkou Montserrat Caballé pod názvem Barcelona, která se stala ústřední hymnou olympijských her 1992, napsal ústřední melodii muzikálu Time a podepsal v roce 1990 mnohamiliónový kontrakt s firmou Hollywood Records. May produkoval nahrávku parodie na Bohemian Rhapsody skupiny Bad News a nahrávky pro svou přítelkyni Anitu Dobson, hvězdu z britského televizního seriálu East Enders.

Queen se znovu sešli v roce 1989 a natočili album The Miracle, které sice přineslo tři hity, ale Mercuryho zdravotní potíže zamlžily budoucnost skupiny. May si udělal přestávku, složil hudbu k inscenaci Macbeth a spolu s Gillianem, Plantem a Dickinsonem nahráli charitativní Smoke On The Water na pomoc Arménii. Do žebříčků zasáhl v prosinci 1991 singlem z reklamy pro britskou televizi Driven By You.

Vzhledem k fámám ohledně Mercuryho zdraví bylo album Innuendo z roku 1991 překvapením. Debutovalo jako britské # 1 stejně tak jako titulní singl.

Návrat Queen do žebříčků vyvolal značný zájem o zdravotní stav jejich záhadného zpěváka. V sobotu 23. prosince 1991 vyšlo v tisku stručné oznámení, že Mercury onemocněl AIDS. O dva dny později zpěvák zemřel na zápal plic. Zbylí členové zakrátko vyhlásili, že uctí jeho památku "ve stylu, na jaký byl zvyklý".

Vychází singl Bohemian Rahpsody jako hold zemřelému příteli a okamžitě obsazuje vrchol britské hitparády. Výtěžek ze skladby je věnován na výzkum AIDS.

Koncert na památku Freddieho se konal 20. května 1992 v londýnském stadiónu ve Wembley. Zúčastnila se ho řada významných hvězd - Liza Minnelli, Elton John, Guns 'N' Roses, George Michael, David Bowie a Annie Lennox (Eurythmics).

Znovu vydaná Bohemian Rhapsody okamžitě vynesla peníze na výzkum AIDS, vyletěla na vrchol britské hitparády a v březnu 1992 se vyšplhala, díky filmu Wayne's World, na 2. příčku americké hitparády.

Queen nikdy neoznámili oficiální rozchod a v roce 1995 vydali a
lbum Made In Heaven, bylo tedy dokončeno 4 roky po Mercuryho smrti a obsahuje nahrávky, které natočil Mercury v posledním roce svého života a které (údajně dle jeho přání) pak dokončili jeho kolegové.